قدسیان

ساخت وبلاگ

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، با وجودی که بازار ارز در سال های 1390 و 1391 با التهاب زیادی مواجه بود اما با روی کار آمدن دولت یازدهم ثبات و آرامش به این بازار بازگشت و بانک مرکزی نیز با تمرکز ویژه ای که بر کنترل بازار ارز داشته، در سال گذشته با کنترل نوسانات مخرب نرخ ارز، آرامش نسبی را به این بازار حاکم کرده است.
هرچند بانک مرکزی نه تنها از نوسانات موقت و هیجانی جلوگیری کرده بلکه در عین مواجه با حجم زیاد تقاضای ارز در روزهای پایانی سال، شاهد کاهش قابل توجه قیمت ارز نیز بوده و این رخداد نشان می دهد اقتصاد از ثبات نسبی مطلوبی برخوردار بوده و نوید بخش رشد اقتصادی مثبت آینده است.
با این پیش زمینه ها، بانک مرکزی در نظر دارد سیاست تک نرخی کردن ارز را برای سال 95 اجرایی کند؛ سیاستی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان علاوه بر کاهش رانت، منجر به شکوفایی اقتصادی نیز خواهد شد.
به اعتقاد کارشناسان، تک نرخی شدن ارز اقدامی بسیار مثبت، مؤثر و عامل مهم برای جلوگیری از مفاسد و رانت خواری است؛ بنابراین اقتصاد ایران نیازمند ارز تک نرخی است.
اقتصاد ایران تجربه تلخی را در سال 13۷۲ از سیاست تک نرخی کردن ارز دارد به گونه ای که اجرای آن فقط هفت ماه بیشتر طول نکشید و به سرعت با شکست مواجه شد؛ اکنونبا این تجربه، دولت یازدهم قصد دارد برای دومین بار این سیاست را در سال آینده اجرایی کند.
با توجه به اهمیت این موضوع خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) میزگردی را با حضور «عباس مسعودی» رئیس انجمن سکه و صراف استان تهران، «مهدی تقوی» اقتصاددان و «محمدقلی یوسفی» کارشناس ارشد اقتصادی برگزار کرد.
کارشناسان در این میزد گرد بر اهمیت و نقش ارز در اقتصاد تاکید کرده و تک نرخی کردن را یکی از سیاست های مناسب برای توسعه بخش تولید و صادرات و واردات کشور دانستند.

** تک نرخی شدن ارز در گرو صادرات غیرنفتی
محمدقلی یوسفی درباره تک نرخی شدن ارز گفت: موضوع تک نرخی شدن ارز از جمله موضوع هایی است که هر ساله در ایران مطرح می شود اما اجرای آن به عوامل بسیاری بستگی دارد.
وی با بیان اینکه نرخ ارز از سه جنبه تئوری، عملی و آنچه در ایران می گذرد قابل ارزیابی است، گفت: ارز مقدار پولی است که ما پرداخت و یک واحد پول خارجی تهیه می کنیم تا ارتباط اقتصاد بین کشورها برقرار شود.
وی ادامه داد: فرض براین است که مقدار کالاهایی همچون نان یا شکر که یک دلار در آمریکا قدرت خرید دارد را در ایران معادل سازی کنیم و اگر بتوانیم همان کالاهای یک دلاری را در کشورمان با 20 هزار ریال بخریم، به معنای آن است که 20 هزار ریال ایران برابر با یک دلار آمریکاست.
وی اضافه کرد: اگر قیمت ها در آمریکا افزایش یابد در آن صورت 20 هزار ریال می دهیم و دو دلار خریداری می کنیم اما اگر قیمت های ایران افزایش پیدا کند باید 40 هزار ریال بدهیم تا یک دلار آمریکا بخریم.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به عبارت دیگر، متغیرهایی که در تغییر نرخ ارز در نظر است قیمت های نسبی بین ریال ایران و دلار آمریکا، پوند استرلینگ و ین ژاپن است.
وی افزود: اگر اقتصاد آزاد داشته باشیم عرضه و تقاضا می تواند نرخ ارز را ایده آل و سبب تک نرخی شدن آن شود تا بتوانیم برای همه کالاها و خدمات نرخ های معینی داشته باشیم و تولیدکنندگان و سرمایه گذاران برای فعالیت های اقتصادی خود برنامه ریزی کنند.
وی تصریح کرد: آنچه اکنون انجام می شود متفاوت است به طوری که نوع کالاهایی که کشورها مصرف می کنند، یکسان نیست بنابراین نمی توانیم یک ساختار قیمتی را برای همه کشورها یکسان بدانیم.
این کارشناس اقتصادی افزود: ممکن است برخی کشورها از نرخ ارز به عنوان یک ابزار برای متعادل کردن تجارت خارجیشان (صادرات و واردات) به ویژه اگر کسری بودجه داشته باشند، استفاده کنند.
به گفته وی، بنابراین با دست کاری نرخ ارز تلاش می کنند تا صادرات جذاب تر و واردات گرانتر داشته باشد و این موضوع در بیشتر کشورها رواج دارد؛ حتی از لحاظ قانونی صندوق بین المللی پول(IMF) این اجازه را به کشورها می دهد که در شرایط تنگنای مالی تا حدی نرخ ارزشان را تعمیم دهند به شرط انکه مدیر صندوق بین المللی پول را متقاعد کنند.
وی افزود: کشورها در صورت ایجاد تغییر نرخ ارز باید موافقت دوسوم اعضاء صندوق بین المللی پول را جذب کنند، اما اگر بدون اطلاع نرخ ارز را تغییر دهند در آن صورت مشکلات زیادی ایجاد می شود.
یوسفی درباره آنچه در نرخ ارز ایران رخ می دهد گفت: در ایران مهمترین منبع کسب ارز خارجی فروش نفت است. دولت صادرکننده نفت و عرضه کننده دلار به بازار است؛ همچنین بزرگترین متقاضی و خریدار ارز در اقتصاد به شمار می رود.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: در واقع دولت وارد عرصه اقتصاد شده و سعی می کند نرخ ارز را به گونه ای تنظیم کند که درآمدش بیش از هزینه هایش باشد و با ورود دولت به بازار ارز شاهدیم که نرخ ارز بازار آنگونه که باید از سوی بخش خصوصی تعیین شود، انجام نمی شود.
وی یادآورشد: البته پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1352 نرخ ارز را به عنوان یک منبع درآمدی برای دولت درنظر می گرفتند در نتیجه دولت ها سعی می کنند نرخ ارز از حالت تعادلی خارج شود و به عنوان متغیر سیاسی است که دولت ها روی آن تاکید دارند.
به گفته یوسفی، بنابراین آنچه که دولت نرخ ارز را تعیین می کند متغیرهای دیگری همچون هزینه ها و درآمدها است که همه اینها وقتی دست به دست هم می دهند دولت با کسری بودجه مواجه می شود و بنابراین از متغیر نرخ ارز به عنوان منبع درآمدی استفاده می کنند.
وی با تاکید بر اینکه «تا زمانی که ما نفت داریم دولت نقش مهمی در اقتصاد دارد»، گفت: نرخ ارز نمی تواند تعادلی شود مگر به صورت شناور مدیریت شده، این را اداره کند؛ تجربه گذشته نشان می دهد دولت ها پس از جنگ تلاش های زیادی برای یکسان سازی نرخ ارز کردند اما اجرایی نشد.
وی افزود: اما دولت جدید درنظر دارد نرخ ارز را در بازار متعادل کند که لازمه آن این است که نفت نباید نقشی در اقتصاد ما و درآمد دولت داشته باشد یعنی بخش خصوصی هرآنچه صادر می کند بتواند در بازار با هر قیمتی عرضه کند.
وی تاکید کرد که لازمه این کار، برقراری تعادل بین صادرات و واردات است؛ یعنی به اندازه واردات، صادرات نیز داشته باشیم.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: باید تلاش کنیم صادرات غیرنفتی افزایش یابد؛ در نتیجه باید زیرساخت های لازم حقوقی، قانونی، اقتصادی، اجتماعی، پولی بانکی، قوانین کار و فضای کسب و کار برای افزایش تولیدات ایرانی فراهم شود تا بتوانیم صادرات غیرنفتی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی باید پاسخگوی واردات ما باشد، اضافه کرد: در این صورت می توان انتظارداشت نرخ ارز تک نرخی شود اما این موضوع زمان بر است و اینکه به اصلاحات متعددی در فضای اقتصادی - اجتماعی کشور نیاز دارد.
یوسفی، سپردن اقتصاد به بخش خصوصی را یک اصل دانست و افزود: وظیفه دولت حمایت از بخش خصوصی است و باید قوانینی برای تقویت این بخش وضع کند تا با پرداخت مالیات موجب بالندگی دولت شود.
وی اضافه کرد: اگر بخش خصوصی ضعیف باشد طبیعی است که دولت نمی تواند به اهدافش برسد؛ تجربه گذشته نشان می دهد، کشورهایی مانند ایران که دارای نفت هستند از درآمدهای نفتی به درستی استفاده نکرده اند، اما اگر دولت درآمدش را از مالیات به دست آورد، باید کاری کند که بخش خصوصی کارفرما شود.
این کارشناس ادامه داد: در آمریکا و اروپا دولت با تقویت بخش خصوصی درآمد لازم برای هزینه های دولت و نظام و قانون و زیرساخت ها را به دست می آورد اما در ایران دولت قوی و ثروتمند است زیرا درآمد را از نفت تامین می کند و نیازی به بخش خصوصی ندارد؛ حتی در اینجا بخش خصوصی خود را به دولت می چسباند تا مجوز بگیرد و ارز به دست آورد و به سیستم بانکی دسترسی پیدا کند.
یوسفی افزود: مشکل ما از اینجا شروع می شود که تجدید دارایی های خارجی دولت در بانک مرکزی کسب درآمد می کند و وقتی نرخ ارز را گران کردیم باید معادل آن پول چاپ کنیم زیرا بخش خصوصی با بحران مواجه و شوکی که دولت به بخش خصوصی می دهد بسیار زیاد است.
وی گفت: دولت های آمریکایی و اروپایی، یارانه پنهان به بخش خصوصی می دهند و قوانین خود را عوض نمی کنند، بنابراین شوک به اقتصاد وارد نمی شود اما در ایران این گونه نیست.
یوسفی ادامه داد: نرخ ارز تک نرخی نمی شود؛ نه فقط در ایران بلکه در هیچ جای دنیا چنین چیزی امکانپذیر نیست چون متغیرهای زیادی در آن دخیل است.
وی افزود: باید بدانیم هدف ما از تک نرخی شدن چیست؟، نرخ ارز یک وسیله و ابزار است که باید بدانیم چگونه استفاده کنیم؛ مساله این است که تا چه حدی نرخ ارز می تواند مشکلات اقتصادی ما را برطرف کند.
وی با بیان اینکه پول بلوکه شده ایران در خارج از کشور متعلق به ما نیست و هیچ دولتی نباید آنها را ولخرجی کند بلکه مربوط به نسل های آینده است، تصریح کرد: ما اگر بخواهیم توسعه پیدا کنیم باید از درآمد نفتی خارج شویم.
این کارشناس اقتصادی به دولتمردان توصیه کرد: شرکت نفت را از دولت مستقل کنند و به صورت یک شورای مستقل اداره شود تا از منابع نفتی در سرمایه گذاری برای نسل های آینده استفاده شود.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران به فاینانس (تامین مالی) نیاز زیادی ندارد، گفت: ایران به سرمایه گذاری های مشترک نیاز دارد که شرکت های خارجی به داخل ایران بیایند و با سرمایه گذاران بخش خصوصی کار کنند؛ به جوانان ما کار و آموزش بدهند تا تولید صادرات محور انجام شود.
این کارشناس تصریح کرد: طبق برآوردها، صنایع ما با 48 تا 50 درصد ظرفیت کار می کننند و مستهلک هستند و کمبود قطعات، ماشین آلات و فرسودگی ماشین آلات سبب شده تا به سازماندهی مجدد و بازسازی و نوسازی نیازمند باشیم.
وی گفت: به نظرم، بزرگترین دستاورد اقتصادی دولت یازدهم حل مساله برجام بود که تعامل سازنده ای را بین ایران و دنیا رقم می زند و فرصت های خوبی را فراهم می کند تا از این فرصت های طلایی استفاده کنیم.
یوسفی ادامه داد: اگر نتوانیم از این فرصت ها استفاده کنیم به طور قطع فرصت های طلایی را از دست داده ایم که شاید دیگر نتوانیم آن را جبران کنیم.

** با اقتصاد متکی به درآمدهای نفتی، مشکلات برطرف نمی شود
رئیس انجمن سکه و صراف استان تهران نیز در این میزگرد درباره تک نرخی کردن ارز گفت: همه دولت ها براساس منافع خود به دنبال تک نرخی کردن ارز هستند و از این حوزه نیز به نفع خود سود می برند.
عباس مسعودی ادامه داد: با بررسی تجربه های تک نرخی کردن ارز در سال های گذشته می توان بازخورد آن را به شیوه مطلوبی نشان داد ضمن اینکه از این تجربه ها می توان به امکانپذیر بودن نرخی کردن یا تک نرخی نکردن ارز پی برد.
این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه، سرمنشا فعالیت های اقتصادی در کشور چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی حوزه ارزاست؛ تصریح کرد: به همین جهت ساماندهی بازار ارز از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید بررسی کرد که سیاست های اجرایی شده در این بخش مطابق با قوانین است یا خیر؟
وی ادامه داد: برای تک نرخی کردن ارز باید ابتدا قوانین را بررسی و سپس وارد حوزه عمل شد، بنابراین برای اجرای آن باید ابتدا از کارشناسان و مشاوران با تجربه مشاوره گرفت و سپس این برنامه را پیاده سازی کرد.
مسعودی، با اشاره به شکست این سیاست در دوره های گذشته، گفت: حاصل این شکست کاهش منابع ارزی کشور بوده است؛ البته در همین حال نیز برخی از اجرای این سیاست سودهای هنگفتی کسب کردند.
رئیس انجمن سکه و صراف استان تهران ادامه داد: برای دستیابی به اهداف در این زمینه باید ابتدا بسترها را آماده کرده و با برنامه ریزی مناسب به گونه ای حرکت شود که در پایان با شکست مواجه نشویم.
وی با اعلام آمادگی بخش خصوصی برای همکاری در اجرای تک نرخی کردن ارز به عنوان بخشی که نبض بازار را دراختیار دارد، گفت: شرایط سیاسی و اجتماعی تا حدودی برای اجرای این برنامه مهیاست اما در بخش اقتصادی به اقدامات دیگری نیاز است.
مسعودی با اشاره به انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، افزود: از آنجایی که مجلس منتخب همراهی بیشتر با دولت یازدهم دارد می تواند در اجرای تک نرخی کردن ارز کمک زیادی به دولت انجام دهد البته بخش خصوصی نیز به عنوان بازوی توانمند می تواند همراه دولت باشد.
این کارشناس بازار ارز با بیان اینکه، سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید و خدمات منجر به رشد اقتصادی می شود، گفت: نمی توان با تعیین قیمت های دستوری بازار ارز را کنترل کرد و این در حالی است که همه اقتصاد های دنیا به سمت فضای باز حرکت می کنند.
مسعودی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این هدف باید با ایجاد رقابت در صحنه اقتصادی کشور فضا را ارتقا داد؛ بخش خصوصی می تواند این امکان را برای دولت فراهم کند.
رئیس انجمن سکه و صراف استان تهران با بیان اینکه 70 تا 80 درصد ساختمان اصلی اقتصاد کشور دولتی است؛ گفت: با این اقتصاد نمی توان به شکوفایی رسید؛ باید نقش بخش خصوصی در بخش های مختلف اقتصادی ارتقا یابد.
وی افزود: تا زمانی که دولت وابسته به درآمدهای نفتی است معضلات اقتصادی کشور وجود دارد اما نفتی بودن اقتصاد دلیل این امر نیست که آن را اصلاح نکنیم؛ مدیران باید مشکل را برای یکبار حل کنند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: درصورتی که دولت وابسته به درآمدهای مالیاتی شود بسیاری از مشکلات حل می شود زیرا در این صورت مجبور به تسهیل امور برای فعالیت بخش خصوصی است و با حذف مقررات زاید، به شکوفایی بخش خصوصی کمک می کند.
وی گفت: با توجه به این مقررات و قوانین زایدی که وجود دارد بسیاری از سرمایه گذاران خارجی تمایلی برای سرمایه گذاری در ایران ندارند اما در صورتی که نرخ ارز در کشور یکسان شود و بسترهای مناسب اقتصادی را فراهم کنیم می توانیم شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی باشیم.
مسعودی، نوسانات نرخ ارز را برای فعالیت های اقتصادی خطرناک و نامناسب دانست و اظهارداشت: به عنوان نمونه، فعالی که برنامه ریزی خود را با نرخ 34 هزار ریالی انجام داده اگر با ارز 36 هزار ریالی مواجه شود، همه برنامه هایش به هم می خورد و این امر فعالیت های اقتصادی را با چالش مواجه می کند؛ در حالی که با یکسان سازی نرخ ارز بسیاری از این مشکلات حل می شود.
رئیس انجمن سکه و صراف استان تهران در پاسخ به این پرسش که چه نرخی برای تک نرخی کردن ارز مناسب است، گفت: محاسبه این رقم کار سختی است و کارشناسان اقتصادی باید با بررسی وضعیت اقتصادی کشور و همچنین وضعیت صادرات و واردات این رقم را مشخص کنند اما با توجه به پتانسیل های اقتصادی کشور می توان نرخ مناسب و متعادلی را برای ارز تعیین کرد.

** زمینه برای تک نرخی کردن ارز مهیاست
در ادامه این نشست مهدی تقوی از کارشناسان اقتصادی نیز درباره تک نرخی کردن ارز، گفت: با توجه به اجرای برجام و آزادسازی منابع کشور، زمینه برای تک نرخی کردن ارز مهیاست.
وی اظهارداشت: در صورتی که دلارهای حاصل از آزادسازی وارد ایران شود، نرخ ارز به میزان زیادی کاهش می یابد اما اگر این منابع در بانک های خارجی سرمایه گذاری شود وضعیت متفاوت خواهد بود زیرا شرایط نرخ سود در این بانک ها به نسبت ایران متفاوت بوده و در حدود دو تا سه درصد است.
تقوی تصریح کرد: بر اساس تئوری پولی نرخ ارز، اگر حجم پول بیشتر از نرخ رشد افزایش یابد، ارزش پول ملی کاهش و نرخ ارز ارتقا می یابد؛ بنابراین باید سیاست تک نرخی کردن ارز را حساب شده اجرایی کرد.
این کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد: با توجه به این که نرخ تورم کاهش چشمگیری داشته است، برای اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز مشکل چندانی نداریم و دولت می تواند با قدم های حساب شده با توجه به قیمت نفت آن را اجرایی کنند.
وی با اشاره به سیاست توسعه سرمایه گذاری خارجی در کشور، خاطرنشان کرد: این امر می تواند تاثیر مناسبی بر فعالیت های اقتصادی کشور و بازار ارز داشته باشد و بنابراین می تواند در امر تک نرخی کردن نیز تاثیر گذار باشد.
تقوی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که بازار ارز حساس و شکننده است و هر دخالت دولت بدون مدیریت مناسب می تواند به این بازار آسیب های جدی وارد کند که پیامدهای آن در کل اقتصاد خواهد بود و به طور حتم پیش از هر بخشی گریبانگیر خود دولت خواهد شد.
وی گفت: از دولت تدبیر و امید انتظار می رود تا گام های مناسبی برای یکسان سازی نرخ ارز بردارد و با کارشناسی دقیق این سیاست را اجرایی کند.

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 146 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 22:53

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام نیوز،حسین خطیبی کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت نابسامانی قیمت زعفران گفت: یکی از مسائل مهم در صادرات، یافتن جایگاه قیمتی کالا و رسیدن به نقطه تعادل است که این امر به ویژه در خصوص زعفران با توجه به تکنولوژی روز دنیا می‌تواند محقق شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از کالاهای ایرانی همچون گیاهان دارویی و زعفران از کشور ما خریداری شده و در کشورهای مثل اسپانیا با قیمتی بیش از قیمت داخل کشورمان به فروش می‌رسد.

وی بیان کرد: تولید برند نیز یکی دیگر از عوامل مهم در صادرات این کالاست مسئولان کشور باید تدابیری را در این زمینه اتخاذ کنند تا محصول تولید یا برند داخلی در کشورهای خارجی خرید و فروش شود همچنان که کشورهای دیگر محصول تولیدی را با برند خودشان به فروش می‌رسانند.

این کارشناس اقتصادی در خصوص ترکیب زعفران با ناخالصی‌های دیگر در سایر کشور گفت: برای اینکه زعفران ایرانی به نام کشور در دنیا شناخته شود برای صادرات این کالای با کیفیت نیاز به تکنولوژی روز دنیا از جمله سورتینگ و بسته‌بندی داریم.

وی در تعریف سورتینگ گفت: سورتینگ به این معنی است که توسط ماشین‌آلات خاص کالای مرغوب از نامرغوب جدا می‌شود.

وی تاکید کرد: استفاده از تکنولوژی و فن‌آوری روز دنیا در تولید کالاها به ویژه زعفران در داخل کشور می‌تواند ارزش افزوده زیادی را عاید کشورمان کند.

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 102 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 22:53

یک کودک ۴ ساله، به افسانۀ قدبلند بودن برای بسکتبالیست شدن، پایان داد. قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 139 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 22:53

به گزارش قدس آنلاین به نقل از بلومبرگ، ایران در ماه ژانویه و پس از لغو تحریم های اقتصادی توانست راه خودش را به سوی صادرات دریایی به کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی باز کند.

صادرات ایران به 1.55 میلیون بشکه در روز افزایش یافت که بیشترین مقدار از مارچ 2014 است و نسبت به ماه قبل از آن 9.2 درصد رشد داشته است.

گفتنی است صادرات تولیدات نفت خام ایران نیز به 3.37 میلیون بشکه در روز رسیده است که به بیشترین مقدار خود نسبت به فوریه سال ۲۰۱۴ رسیده است.

ایران قصد دارد تا قبل از پیوستن به فریز نفتی تولیدات خود را به 4 میلیون بشکه در روز برساند که در این صورت بالاترین تولید این کشور از سال 2008 خواهد بود. ایران دومین کشور تولیدکننده نفت عضو اوپک قبل از تحریم های سال ۲۰۱۲ بوده است.

ایران در ماه قبل بخشی از اولین محموله نفتی را از سال ۲۰۱۲ به اروپا فرستاده است. این کشور در پی قرارداد فروش 400 هزار بشکه ای به پالایشگاه های اروپایی فرستاد که باقی این محموله ها به گفته دو شرکت اروپایی در روز چهارشنبه به دلیل مشکلات بانکی هنوز برای تحویل دادن در خاک اروپا با مشکلاتی مواجه است.

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 117 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:14

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، زهرا عبداللهی درباره نکات تغذیه‌ای در دید و بازدیدهای نوروزی اظهار داشت: انواع شیرینی‌های ساده و در اندازه کوچک برای پذیرایی میهمانان خود تهیه کنید تا میهمانان با افزایش دریافت قند و چربی اضافی مواجه نشوند و هم چنین برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در مصرف شیرینی و شکلات زیاده روی نکنید.

وی در ادامه افزود: به منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، در دید و بازدیدها به جای شیرینی‌های خامه‌ای و شکلاتی که حاوی مقدار زیادی کالری هستند، از انواع خشک و ساده شیرینی‌ها در اندازه کوچک استفاده کنید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: به جای مصرف شیرینی و شکلات در دید و بازدیدهای نوروزی بهتر است از میوه استفاده شود. میوه‌ها علاوه بر ویتامین‌ها و املاح معدنی که برای حفظ سلامت بدن لازمند، حاوی ترکیباتی به نام آنتی اکسیدان هستند که نقش آنها در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر ازجمله دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها شناخته شده است.

وی همچنین گفت: مصرف زیاد میوه هم موجب اضافه وزن و چاقی می شود. روزانه 2 تا 4 واحد از گروه میوه‌ها می‌توان استفاده کرد و هر واحد میوه معادل یک عدد میوه با اندازه متوسط است.

عبداللهی گفت: اگر در طول روز چند دید و بازدید در پیش دارید، هر بار از یکی از انواع شیرینی، شکلات، آجیل و یا میوه استفاده کنید که با اضافه دریافت انرژی دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه برای صرف چای، به جای قند و شکلات از کشمش، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده کنید، تأکید کرد: مصرف مواد قندی و شیرین مثل شربت ها، شکلات، آب نبات، پولکی، گز و سوهان را محدود کنید.

وی گفت: در مصرف آجیل زیاده روی نکنید. انواع مغزها و تخمه‌ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند. بطوریکه هر 100 گرم آن‌ها حاوی 500 تا 600 کالری است.

عبداللهی افزود: از انواع آجیل‌های بدون نمک و یا کم نمک استفاده کنید زیرا آجیل‌های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می‌کنند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت با تأکید بر این که در میهمانی‌های نوروزی، در وعده ناهار و شام، برای پرهیز از دریافت زیاد کالری که با مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می‌شود، سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی پر کنید، افزود: روزانه 5 بار در روز (400 گرم) سبزی و میوه مصرف کنید به دلیل اینکه مصرف سالاد و سبزی به دلیل داشتن فیبر، جذب چربی‌ها و مواد قندی را نیز کاهش داده و بدین ترتیب از اضافه وزن جلوگیری می کند.

وی تأکید کرد: مصرف نوشابه (حتی انواع کم کالری) و آبمیوه‌های صنعتی را که حاوی قند زیادی هستند را به حداقل رسانده و به جای آنها از آب ساده و یا دوغ‌های کم نمک و بدون گاز استفاده کنید.

به گزارش وزارت بهداشت، عبداللهی افزود: برای سلامتی و نشاط بیشتر در ایام نوروز نیز مانند سایر روزهای سال به جای مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، از غذاهای بخار پز، آب پز و تنوری استفاده شود.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: همه روزه در کنار تغذیه متعادل، تحرک بدنی و ورزش داشته باشید و حداقل 30 دقیقه پیاده روی تند در روز داشته باشید.

وی با بیان اینکه برای برخورداری از آرامش و سلامتی در طول سفرهای نوروزی و ایام دید و بازدید، تعادل در مصرف مواد غذایی را فراموش نکنید. همچنین برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در ایام نوروز به مقدار کالری دریافتی از آنچه در طول روز می خورید، دقت کنید.

عبداللهی در پایان توصیه کرد: حتی‌الامکان فست فودها (سوسیس، کالباس، پیتزا و انواع ساندویچ‌ها) و سیب زمینی سرخ کرده و پرنمک را محدود کنید.

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 140 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:14

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، ساعت زمین یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط صندوق جهانی طبیعت که در آخرین شنبه ماه مارس هر سال برگزار می‌شود و خانواده‌ها و کسب و کار با خاموش کردن چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیر ضروری خود به مدت یک ساعت، آن را یادآوری می‌کنند.
امروز نیز همزمان با 172 کشور، از ساعت 20:30 تا 21:30، برق‌ نمادهای شهری و لامپ‌های اضافی منازل خاموش می‌شود.
گلمکانی مدیرعامل ستاد محیط زیست شهرداری تهران در این خصوص گفته است: در سال حدود 8 هزار و 760 ساعت داریم که بنا به احترام و حفاظت از زمین یک ساعت خاموشی خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه‌ متاسفانه هر لامپ 100 وات موجب تولید 76 گرم co2 خواهد شد، افزود: در کشور 130 میلیون مشترک برق داریم که همین موجب گرمایش زمین و انتشار گازهای آلاینده می‌شود
وی از شهرروندان خواست با خاموش کردن لامپ‌های اضافی در این حرکت نمادین همانند سایر کشورهای دنیا در این موضوع همکاری کنند چرا که این حرکت موجب کاهش آلودگی‌های زیست محیطی خواهد شد.

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 130 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 20:14

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، این قانون در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست و دوم دی ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 12/12/1394 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
متن این قانون به شرح زیر است:
قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی (سمیک)
ماده‌واحده ـ به دولت اجازه داده می‌شود در مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی(سمیک) به شرح اساسنامه پیوست که تأییدشده به مهر دفتر هیأت دولت است، عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط و یا کمک، اقدام کند. تعیین و تغییر دستگاه اجرائی طرف عضویت برعهده دولت است.
تبصره ـ در اجرای ماده(15) اساسنامه، رعایت اصول هفتاد و هفتم(77) و یکصد و بیست و پنجم(125) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.
بسم‌الله‌الرحمن الرحیم
اساسنامه مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی
مقدمه:
دولتهای کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (اُ ـ آی ـ سی) امضاءکننده این اساسنامه می‌باشند.
مطابق با اهداف منشور سازمان کنفرانس اسلامی
به موجب اهداف و مقررات توافق کلی همکاری‌های اقتصادی، فنی و تجاری میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی
با توجه به برنامه عملیاتی جدید برای تقویت مناسبات اقتصادی میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی
با در نظر گرفتن قطعنامه‌های کارگروههای حاضر در مورد همکاری‌های اقتصادی و تجاری(کامسک) که آماده‌سازی روش استانداردهای هماهنگ و تأسیس مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی را توصیه می‌نماید.
با آگاهی از اهمیت هماهنـگ‌سازی استانداردها میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی
با تصدیق نقش محوری استانداردها در ارتقای سطح مناسبات تجاری درون سازمان کنفرانس اسلامی و رفع موانع تجاری
با توجه به اختلافات موجود در متون استاندارد و روشهای هماهنگ‌سازی که می‌تواند مانعی در گسترش مناسبات تجاری درون سازمان کنفرانس اسلامی باشد، تأسیس مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی مناسب‌ترین اقدام در جهت رفع موانع پیش روی تجارت در حوزه تحت صلاحیت خویش می‌باشد.
رعایت ضرورت گسترش مناسبات تجاری میان کشورهای اسلامی همراه با تلاشهای آنان برای دستیابی به نرخ رشد بالاتر
با توجه به تعهدات دوجانبه و یا چند جانبه هر یک از کشورهای عضو این اساسنامه را به عنوان ساز و کار دقیق جهت تأسیس مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی به منظور هماهنگ‌سازی استانداردها میان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی برای تهیه استانداردهای جدید، تصویب کرده‌اند.
عنوان
ماده1ـ نام مؤسسه، «مؤسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی» خواهد بود، که از این پس «مؤسسه» نامیده می‌شود. عنوان اختصاری آن (اسی، ام. آی.آی. سی) می‌باشد.
تعاریف
ماده2ـ از نظر این اساسنامه، اصطلاحات و تعاریف زیر به‌کار می‌رود:
2ـ1ـ سازمان: سازمان کنفرانس اسلامی
2ـ2ـ منشور: منشور سازمان کنفرانس اسلامی
2ـ3ـ اساسنامه: اساسنامه مؤسسه‌استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای‌اسلامی
2ـ4ـ مؤسسه: مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی
2 ـ 5 ـ کشور عضو: هر یک از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که این اساسنامه را تصویب نموده‌اند.
2ـ6 ـ نماینده: نماینده ملی سازمان استاندارد و اندازه‌شناسی که نماینده کشور عضو در مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی می‌باشد.
2ـ7ـ استاندارد مؤسسه: استانداردهایی که توسط مؤسسه تصویب و منتشر گردیده‌اند.
2ـ 8 ـ استانداردهای هماهنگ: استانداردهایی که با موضوع مشترک توسط تعدادی از سازمان‌های استاندارد عضو مورد تأیید قرار گرفته‌اند و قابلیت تبادل کالاها، فرآیندها، خدمات و پذیرش متقابل نتایج آزمون و اطلاعات ارائه‌شده بر اساس این استانداردها را ممکن می‌سازند.
2ـ 9ـ سند مرجع: هر سندی که به عنوان مبنای تهیه استانداردهای مؤسسه و یا استانداردهای هماهنگ مورد استفاده قرار گرفته باشد.
2ـ10ـ گواهی: روشی که به واسطه آن طرف ثالث برای تأیید انطباق کیفی محصولات، فرآیندها یا خدمات با شرایط خاص مورد نظر تضمین کتبی ارائه می‌دهد.
2ـ11ـ تأیید صلاحیت: روشی که بر مبنای آن مقام سازمان مسؤول، فرد یا نهادی را برای انجام وظایف ویژه به رسمیت بشناسد.
2ـ12ـ ارزیابی انطباق: هرگونه فعالیت درباره ارزیابی میزان برآورده ‌ شدن شرایط مورد نیاز به طور مستقیم یا غیر مستقیم
2ـ13ـ اندازه شناسی: علم اندازه‌گیری . اندازه‌شناسی شامل تمام جنبه‌های نظری و عملی مربوط به اندازه گیری برای رفع هر نوع ابهام در هریک از رشته‌های علمی و یا فناوری که نیاز باشد.
اهداف
ماده3ـ اهـداف مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی به شرح زیر می‌باشد:
3ـ1ـ تلاش برای شناسایی استانداردهای هماهنگ در کشورهای عضو و حذف هرگونه عامل مربوط به استاندارد‌های پوشش‌دهنده مواد، کالاهای تولیدی، محصولات، که احتمالاً بر تجارت میان کشورهای عضو اثر منفی می‌گذارد.
3ـ2ـ تهیه استانداردهای مؤسسه با هدف کمک به کشورهای عضو برای حداکثر بهره‌مندی از منافع اقتصادی حاصل از استانداردها
3ـ3ـ ایجاد طرح صدور گواهینامه با هدف تسریع تبادل مواد، کالاهای تولیدی و محصولات در میان کشورهای عضو که با پذیرش متقابل گواهی‌های صادر شده اجراء می‌گردد.
3ـ4ـ دستیابی به یکنواختی در اندازه‌شناسی، آزمایشگاههای آزمون کیفیت و فعالیت‌های استانداردسازی میان کشورهای عضو
3ـ 5 ـ ارائه خدمات اندازه‌گیری و اندازه‌شناسی که نیازمند صرف هزینه‌های گزاف و سرمایه‌گذاری فراوان است با روش تقسیم هزینه‌ها میان کشورهای عضو
3ـ6 ـ تأمین کردن تحصیلات و آموزش کارکنان کشورهای عضو در حوزه‌های استانداردسازی و اندازه‌شناسی با هدف حداکثر بهره‌وری از ابزارهای موجود و بهره‌گیری مشترک از اطلاعات و تجارب به دست آمده
3ـ7ـ فراهم کردن خدمات اسناد و اطلاعات در ارتباط با استانداردها و موضوعات مربوط به نیاز کشورهای عضو در این زمینه
3ـ 8 ـ فراهم آوری خدمات فنی برای کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که فاقد سازمان استاندارد می‌باشند؛ با دیدگاه تقویت آنان در جهت ایجاد سازمان استاندارد در کشور متبوع خویش
اعضاء و طرفهای مکاتبه‌‌ای
ماده4ـ
4ـ1ـ اعضای مؤسسه آن دسته از کشورهای عضو سازمان هستند که این اساسنامه را همانگونه که در بند(4ـ 2) زیر بیان شده تصویب نموده‌اند. وضعیت طرف مکاتبه‌ای در ادامه و به تفصیل در بند(4ـ 3) شرح داده خواهد شد.
4ـ2ـ اعضای مؤسسه آن دسته از کشورهای عضو سازمان هستند که اساسنامه مؤسسه را تصویب نموده‌اند. هریک از کشورهای عضو نسبت به تعیین سازمان ملی تخصصی استانداردسازی خویش به عنوان نماینده خود در مؤسسه‌ اقدام خواهد نمود. نحوه انجام این کار به روشی انجام خواهد شد که در مقررات داخلی تعریف شده است.
4ـ3ـ وضعیت طرفهای مکاتبه‌ای به موارد زیر اعطاء شد:
الف ـ نهادهای ملی علاقه‌مند به استانداردسازی در کشورهای عضوی که فاقد سازمان ملی تخصصی استانداردسازی می‌باشند.
ب ـ نهاد‌های ملی تخصصی استانداردسازی در کشورهای غیر عضو،
اعطای چنین وضعیتی مطابق با روشهای مرتبط و تعریف شده هیأت مدیره خواهد بود.
طرف مکاتبه‌ای حق رأی ندارد.
4ـ4ـ در اجرای بندهای (2) و (3) این ماده از هر کشور عضو تنها یک سازمان به عنوان نماینده پذیرفته خواهد شد.
تصمیمات و توصیه‌ها
ماده5 ـ
5 ـ1ـ اتخاذ تصمیمات در مجمع عمومی و هیأت مدیره بر اساس اکثریت آراء خواهد بود. هر عضو تنها دارای یک رأی است. هر تصمیم نیازمند اخذ حداکثر آراء اعضای حاضر و شرکت‌کننده در رأی‌گیری می‌باشد.
5 ـ2ـ اتخاذ تصمیم مؤسسه در موضوعات فنی به عنوان توصیه به اعضاء تلقی خواهد شد؛ هر یک از اعضاء در پذیرش یا رد این توصیه‌ها آزاد هستند.
ساختار مؤسسه
ماده6 ـ ساختار داخلی مؤسسه از رکنهای زیر تشکیل شده است:
ـ مجمع عمومی
ـ هیأت مدیره
ـ دبیرخانه کل
6 ـ1ـ مجمع عمومی:
مجمع عمومی عالی‌ترین رکن نهاد تصمیم‌گیری مؤسسه می‌باشد و از نمایندگان تمام کشورهای عضو که در بند(4ـ 2) و (4ـ 4) توضیح داده شد تشکیل می‌شود. هر کشور عضو دارای یک حق رأی است. مجمع عمومی سالی یک‌بار در مقر مؤسسه و یا با توافق اعضاء در محل دیگری جلسه عادی برگزار می‌کند.
از طرفهای مکاتبه‌ای برای شرکت در این نشستها بدون داشتن حق رأی می‌توان دعوت به عمل آورد. خدمات دبیرخانه‌ای مربوط به نشستهای مجمع عمومی تا زمان استقرار دبیرخانه کل مؤسسه توسط مؤسسه استاندارد ترکیه انجام خواهد شد.
6 ـ 2ـ هیأت مدیره
هیأت مدیره رکنی است که نظارت بر اجرای برنامه‌ها، طرحها و فعالیت‌های مؤسسه به آن سپرده شده است. هفت عضو هیأت مدیره از سوی مجمع عمومی بر اساس توزیع جغرافیایی عادلانه به مدت سه سال انتخاب می‌شوند. هر یک از اعضای هیأت مدیره می‌تواند تنها برای یک دوره متوالی دیگر مجدد انتخاب گردد. هیأت مدیره یکی از اعضای خود را برای دوره دو ساله غیر قابل تمدید به ریاست هیأت برمی‌گزیند.
با فراخوان رئیس هیأت، هیأت مدیره دو تا چهار نشست در سال برگزار خواهد نمود.
هیأت مدیره پاسخگوی مجمع عمومی می‌باشد.
6 ـ3ـ دبیرخانه کل
دبیرخانه مؤسسه، رکن مسؤول اجرای برنامه‌ها، طرحها و تصمیمات مؤسسه است. ریاست دبیرخانه بر عهده دبیرکل مؤسسه می‌باشد. دو معاون دبیرکل و سایر کارکنان از گروههای مختلف دبیرخانه کل، وی را در انجام وظایف یاری می‌نمایند.
6 ـ3ـ1ـ دبیرکل از میان کاندیداهای کشورهای عضو برای یک دوره سه‌ساله و قابل تمدید تنها برای یک دوره سه‌ساله دیگر توسط جمع عمومی انتخاب خواهد شد. دبیرکل باید پاسخگوی مجمع‌عمومی باشد و وظایف و مسؤولیت‌های وی از سوی هیأت مدیره مشخص خواهد شد.
گزارش‌های سالانه دبیرکل درباره اجرای برنامه‌ها، طرحها و تصمیمات مؤسسه از طریق هیأت مدیره، به مجمع عمومی ارائه خواهد شد. دبیرکل در اجلاس هیأت مدیره بدون داشتن حق رأی شرکت می‌نماید.
6 ـ3ـ2ـ دو معاون دبیرکل با موافقت هیأت مدیره توسط دبیر کل از میان کاندیداهای کشورهای عضو برگزیده می‌شوند.
یکی از معاونان دبیرکل ناظر بر فعالیت‌های دبیرخانه کل مرتبط با خدمات فنی خواهد بود و معاون دیگر مسؤول نظارت بر فعالیت‌های مرتبط با مدیریت تحقیقات و برنامه‌ریزی می‌باشد.
6 ـ3ـ3ـ در دبیـرخانه کل واحدهای تخصصی مختلف که گروه نامیده خواهند شد به شرح زیر فعـالیت می‌نمایند:
6 ـ 3ـ 3ـ 1ـ گروه تدوین استانداردها
وظیفه گروه تدوین استانداردها، ایجاد هماهنگی میان استانداردهای تهیه‌شده توسط کشورهای عضو، هماهنگی فعالیت‌های تهیه استانداردهای مؤسسه به نیابت از دبیرکل و انجام خدمات دبیرخانه‌ای رأی کارگروههای فنی است که در واقع آنها این امور را انجام می‌دهند.
گروه تدوین استانداردها امور مربوط به ماشین آلات، مواد شیمیایی، مواد اولیه، مواد معدنی و فلزی، کشاورزی، غذا، بهداشت و محیط زیست، ساختمان‌سازی، برق، الکترونیک، طرح صدور گواهینامه‌ها و کیفیت، فعالیت‌های مهندسی و سایر وظایف محول شده از سوی هیأت مدیره را انجام خواهد داد.
واحدهای اصلی گروه تدوین استانداردها کارگروههای فنی را تشکیل خواهند داد که ممکن است در برنامه‌های کاری و حوزه‌های مسؤولیت خود ضرورت داشته باشند.
نظرات آن دسته از کشورهای عضو که امکان مشارکت در فعالیت‌های کارگروههای فنی را دارا نمی‌باشند توسط گروه اعمال خواهد شد.
پیش‌نویس استانداردها و مدارک و اسناد هماهنگ‌سازی بر اساس روشها جهت تأیید کشـورهای عضو ارسال می‌گردد.
پیگیری‌های لازم جهت انتشار استانداردهای مصوب، اسناد و مدارک هماهنگ‌سازی به عنوان استانداردهای کشورهای عضو به زبان رسمی به طور کامل و عاری از هرگونه اشتباه انجام خواهد شد.
6 ـ 3ـ 3ـ 2ـ گروه صدور گواهینامه
گروه صدور گواهینامه واحدی است که فعالیت‌هایی را با هدف تأسیس طرح صدور گواهینامه درمیان کشورهای عضو انجام می‌دهد و اجرای این فعالیت‌ها تا زمان نیل به اهداف مشخص شده از طرف مؤسسه تداوم خواهد داشت.
گروه صدور گواهینامه دو نوع گواهینامه که عبارتند از گواهینامه سامانه(سیستم) کیفیت و گواهینامه تطابق، صادر می‌کند. گواهینامه‌های صادر شده به مدت حداکثر دو سال اعتبار خواهند داشت به شرطی قابل تمدید خواهند بود که گواهینامه‌های تمدید را احراز کرده باشند.
گواهینامه‌های انطباق و سامانه‌های کیفیت مؤسسه، ثبت خواهد شد و دبیر کل مسؤول صیانت از گواهینامه‌ها و علائم انطباق صادر شده می‌باشد.
خدمات صدور گواهینامه در ازای پرداخت هزینه‌ها در چهارچوب اصول مذکور در مقررات مربوطه ارائه خواهد شد.
6 ـ3ـ3ـ3ـ گروه نظام تأیید خدمات فنی و آزمایشگاهی
مؤسسه فهرستی از استاندارد‌های اندازه‌گیری موجود را از طریق واحد تأیید خدمات اندازه‌گیری گروه نظام تأیید خدمات فنی و آزمایشگاهی در اختیار خواهد گرفت و زنجیره‌ای از استانداردهای مرجع قابل ردیـابی برای هر واحد اصلی را ایجاد می‌نماید.
مؤسسه برای تحقق نیازهای اندازه‌گیری به‌وجود آمده برای هر واحد در پیوندهای این زنجیره، که ممکن است ایجاد شوند، به عنوان واسطه عمل می‌نماید. این گروه با کمک کارشناسان خود میزان دقت و صحت خدمات ارائه‌شده توسط آزمایشگاههای اندازه‌گیری را گواهی می‌کند.
خدمات اندازه‌شناسی نیز باید با حداکثر استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشورهای عضو ارائه گردد. مشکلات به‌وجود آمده در حوزه اندازه‌شناسی باید از طریق تحقیقات هماهنگ برطرف شوند.
صلاحیت آزمایشگاههای موجود در کشورهای عضو از طریق نظام تأیید صلاحیت و با توجه به توانایی آنها در انجام آزمون‌های معین و انجام تطابق با استانداردها تعیین می‌گردد. برابری و قابلیت مقایسه و مقبولیت متقابل نتایج آزمون در نتیجه این نظام به‌وجود می‌آید.
این گـروه که الزامات را هماهنـگ نموده و به تعیین میزان خدمات فنی ارائه شده می‌پردازد، مطابق مبلغ تعیین شـده در مقررات هزینـه ارائه خدمات را دریافت خواهد نمود.
6 ـ3ـ3ـ4ـ گروه طرح‌ریزی، برنامه نویسی و خدمات پشتیبانی فنی
خدمات فنی اولیه مورد نیاز مؤسسه توسط این گروه تأمین می‌گردد. برنامه‌های کاری سالانه با هماهنگی مؤسسات استانداردسازی و اندازه‌شناسی کشورهای عضو تهیه می‌گردد و برای تأیید به مجمع عمومی ارائه می‌گردد. مقررات مربوط تمام خدماتی که قرار است توسط مؤسسه به اعضای آن ارائه شود، پیش‌نویس رئوس خط مشی‌هایی که قرار است اجرا شود، تهیه و از طریق مشورت تدوین و برای تصویب به هیأت مدیره ارائه می‌شود و به عنوان سند رسمی، نهایی خواهد شد.
فعالیت‌های مربوط به تهیه اسناد و مدارک و فراهم‌سازی اطلاعات برای کشورهای عضو انجام خواهد شد.
نیازهای آموزشی در کشورهای عضو در خصوص فعالیت‌های مرتبط با این مؤسسه مشخص و به این منظور برنامه‌های آموزشی ویژه تدارک دیده خواهد شد.
استانداردهای پیـش‌نویس و اسـتانداردهای هماهنگ تهیه شده توسط مؤسسه به زبانهای رسمی مؤسسه ترجمه و در میان کشورهای عضو توزیع خواهد شد.
هماهنگی‌های لازم میان اعضاء در خصوص استانداردسازی و کمک به اجرای خدمات مزبور توسط مؤسسه به بهترین نحو ممکن جهت تأمین هر چه بیشتر نیازهای اعضاء انجام می‌گیرد.
6 ـ3ـ3ـ 5 ـ گروه خدمات مالی و اداری عمومی
گروه خدمات مالی و اداری عمومی واحدی است که وظایف متعددی همچون امور کارکنان، مالی، انتشارات، روابط عمومی، برگزاری فراهمایی‌ها (کنفرانس‌ها)، فروش مدارک و وظایف اداری مشابه‌ را به ویژه موارد زیر را بر عهده دارد:
1ـ امور کارکنان
2ـ سازماندهی دوره‌های آموزشی رسمی و نظارت بر برنامه‌هایی که با این هدف ایجاد می‌گردد.
3ـ خدمات عمومی از جمله دفتر ثبت کل کارکنان مؤسسه و خدمات مقر
4ـ ارائه مشاوره به سایر گروهها در خصوص امور سازمانی
5 ـ انجام پژوهش‌ها در واحد اداری مؤسسه
6 ـ ممیزی و حفظ حسابهای مالی مؤسسه
7ـ نظارت بر ذخایر و خریدها
8 ـ تهیه بودجه مؤسسه
9ـ سازماندهی خدمات اداری برای برگزاری جلسات و فراهمایی‌ها
10ـ ایجاد و نگهداری کتابخانه و بایگانی و استفاده از آنها
روابط میان مؤسسه و سازمان
ماده7ـ مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی وابسته به سازمان کنـفرانس اسلامی می‌باشد.
روابط با سایر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی
ماده8 ـ
8 ـ1ـ مؤسسه می‌تواند با سایر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که علاقه‌مند به فعالیت محدود یا گسترده در زمینه استانداردسازی و یا فعالیت‌های مرتبط باشند همکاری نماید.
8 ـ2ـ مسؤولیت اجرای این همکاری‌ها برعهده دبیرکل می‌باشد.
امور مالی
ماده9ـ
9ـ1ـ منابع مالی مؤسسه از طریق پرداخت سهم الزامی اعضاء، درآمدهای حاصل از خدمات انجام شده، درآمد حاصل از فروش نشریات و مشارکت داوطلبانه تأمین می‌گردد. میزان سهم الزامی پرداختی توسط مجمع عمومی تعیین می‌گردد.
9ـ2ـ مؤسسه استاندارد ترکیه هزینه‌های سه سال نخست پس از تأسیس مؤسسه را تأمین خواهد نمود.
9ـ3ـ دبیرکل پیش نویس بودجه را سه ماه قبل از تقدیم به مجمع عمومی جهت تصویب به اعضاء ارائه خواهد نمود.
9ـ4ـ حسـابهای مؤسـسه توسـط حسابرس مستقل که منصوب مجمع عمومی می‌باشد به طور مقتضی بررسی می‌گردد و اسناد مربوطه برای بررسی سالانه به مجمع عمومی تقدیم می‌گردد.
مقر و ماهیت مؤسسه
ماده10ـ
10ـ1ـ مقر مؤسسه در شهر استانبول ترکیه خواهد بود، مگر اینکه مجمع‌عمومی تصمیم دیگری بگیرد.
10ـ2ـ مؤسسه در قلمروی کشورهای عضو دارای شخصیت حقوقی می‌باشد. در نتیجه، با به رسمیت شناخته شدن شخصیت حقوقی آن، مؤسسه حقوق و مسؤولیت‌هایی را بر عهده خواهد داشت.
زبانها
ماده11ـ
11ـ1ـ زبانهای رسمی مؤسسه عربی، انگلیسی و فرانسوی است.
11ـ2ـ قطعنامه‌ها، استانداردهای پیش‌نویس، استانداردها، اسناد و مکاتبات و غیره به زبانهای عربی، انگلیسی و فرانسوی خواهد بود.
پذیرش مستقیم اسناد مرجع
ماده12ـ چنانچه گروه تدوین استاندارد تشخیص دهد پذیرش سند مرجع به عنوان استاندارد هماهنگ شده توسط دبیرخانه مرکزی مناسب است با تخصیص یک شماره استاندارد هماهنگ پیش‌نویس، آن را پس از پذیرش اعضاء به این مدرک به شکل خاص توزیع می‌نماید.
بازنگری و اصلاح در استانداردهای مؤسسه
ماده13ـ
13ـ1ـ بنا به درخواست کارگروه فنی، تصمیم جهت بازنگری در استانداردهای مؤسسه، توسط گروه تدوین استانداردها اتخاذ می‌‌شود. روش اجرای مشابه روش تهیه استانداردهای جدید می‌باشد. بنا به درخواست هر یک از کشورهای عضو در خصوص لزوم حفظ و اجرای استانداردها همراه با اصلاحات انجام شده در دوره‌های زمانی کمتر از پنج سال یا لغو آنها نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.
13ـ 2ـ اصلاح استانداردهای مؤسسه می‌تواند از طرف گروه استاندارد مربوط یا هر یک از اعضاء درخواست شود.
مقررات عمومی
ماده14ـ
14ـ1ـ مفاد منشور سازمان و دیگر اسناد مربوط آن در خصوص مواردی که در این اساسنامه آیین کار پیش‌بینی نشده باشد اعمال خواهد شد.
14ـ2ـ مفاد موافقتنامه مزایا و مصونیت‌های سازمان کنفرانس اسلامی در مورد مؤسسه و کارکنان آن اعمال خواهد شد.
اصلاح اساسنامه مؤسسه
ماده15ـ اصلاح اساسنامه توسط مجمع عمومی مؤسسه امکان‌پذیر خواهد بود. تصمیمات با اکثریت آرای کشورهای عضو حاضر در مجمع عمومی و شرکت‌کننده در رأی‌گیری اخذ می‌گردد.
آیین کار
ماده16ـ
16ـ1ـ جزئیات مربوط به کارکرد مؤسسه در قواعد کاری که توسط هیأت مدیره تدوین می‌گردد و منوط به تصویب مجمع عمومی خواهد بود، مورد حکم قرار خواهد گرفت.
16ـ2ـ هرگونه تغییر یا اصلاح آیین‌کار در حوزه اختیارات مجمع‌عمومی می‌باشد. انجام تغییرات یا اصلاحیه می‌تواند با پیشنهاد مجمع عمومی، هیأت مدیره یا حداقل پنج کشور عضو پیشنهاد گردد. تصمیمات بر اساس اکثریت آرای اعضای حاضر و رأی دهنده در مجمع عمومی اتخاذ خواهد شد.
انحلال مؤسسه
ماده17ـ
17ـ1ـ پیشنهاد انحلال مؤسسه باید از حمایت حداقل یک چهارم کشورهای عضو قبل از انجام رأی‌گیری مخفی برخوردار باشد. رأی مثبت اکثریت سه چهارم کشورهای عضو برای انحلال مؤسسه الزامی است.
17ـ2ـ در صورت انحلال مؤسسه، مجمع عمومی نحوه واگذاری وجوه و اموال در اختیار مؤسسه را مشخص خواهد نمود.
لازم‌الاجراء شدن
ماده 18 ـ این اساسنامه پس از اعلام مراتب تصویب آن از سوی ده کشور عضو سازمان کنفرانس‌اسلامی به دبیرکل‌سازمان، لازم الاجراء خواهد شد.
قانون فوق مشتمل بر ماده‌واحده و یک تبصره منضم به متن اساسنامه شامل مقدمه و هجده ماده در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست و دوم دی‌ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 12/12/1394 به تأیید شورای نگهبان رسید.

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 118 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:11

به گزارش قدس آنلاین،‌  در اين پيام آمده است: "اميدوارم تمامي روزهاي سال جديد ايراني براي شما و خانواده عزيزتان مسرت بخش و تابنده باشد. نوروز مبارك"

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 144 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:11

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، گروه تروریستی القاعده شلیک موشک به سمت یک تاسیسات نفتی الجزایر را بر عهده گرفت.

این گروه تروریستی همچون تهدید به حملات بیشتری به تاسیسات نفتی الجزایر کرد.

خبرگزاری فرانسه روز گذشته از حمله موشکی افراد مسلح به یک میدان نفتی در الجزایر خبر داده بود.

این در حالی است که رسانه های الجزایری روز گذشته اعلام کردند که نیروهای امنیتی الجزایر حمله تروریستی به یک میدان نفتی در "عین صالح" واقع در جنوب این کشور را خنثی کردند.

ارتش الجزایر چند روز قبل سطح آماده باش امنیتی در مرزهای این کشور را افزایش داد.

در همین راستا «احمد قاید صالح» نایب رئیس ستاد کل ارتش الجزایر و معاون وزیر دفاع این کشور گفت که افزایش سطح آماده باش امنیتی در مرزها در راستای اقدامات پیشگیرانه با توجه تحولات احتمالی در منطقه بویژه بعد از حوادث تروریستی شهر بن قردان تونس که داعش آن را بر عهده گرفت، صورت می گیرد.

بر اساس گزارشهای مطبوعاتی، اخیرا حضور نظامیان الجزایری در مرزهای این کشور با لیبی و تونس افزایش یافته است و پرواز هواپیماهای بدون سرنشین برای پیشگیری از نفوذ احتمالی گروههای تروریستی به خاک این کشور به دلیل فقدان امنیت در مرزهای شرقی و جنوب شرقی گسترده تر شده است.

کشور تونس در همسایگی الجزایر در سال 2015 میلادی شاهد چندین حمله تروریستی بود که گروه تروریستی داعش آن را بر عهده گرفت. همچنین شهر بنقردان تونس که در مجاورت مرزهای لیبی قرار دارد هفتم ماه مارس گذشته شاهد حملات بی سابقه بود.

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 132 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:58

شکار لحظه عبور یک شهاب سنگ در آسمان شب توسط دوربین نصب شده در پشت بام یک کلیسا در انگلستان این اتفاق در شب چهارشنبه گذشته افتاده است. قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 169 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:58

به گزارش قدس آنلاین به نقل از دیجیاتو، از زمانی که سامسونگ به فکر طراحی زیبای دستگاه‌های خود بوده و قابلیت‌هایی از جمله باتری قابل تعویض یا بدنه‌ی پلاستیکی را حذف کرد، قابلیت تعمیر پذیری گوشی‌های خود را نیز فراموش کرد. در گلکسی اس 7 تعمیر گوشی‌های گلکسی سامسونگ بیش از هر زمان دشوارتر شده است. تیم iFixIt، گوشی گلکسی اس ۷ سامسونگ را کالبد شکافی کرده و امتیاز تعمیرپذیری ۳ از ۱۰ را به آن داده است.

گوشی‌های گلکسی نسل‌های پیشین یعنی گلکسی اس ۶ امتیاز تعمیر پذیری ۴ از ۱۰، گلکسی اس ۵ امتیاز ۵ از ۱۰، گلکسی اس ۴ امتیاز ۸ از ۱۰ را دریافت کرده بودند. با مقایسه‌ی امتیازها می‌توان دریافت که گوشی‌های گلکسی بیش از هر زمان سخت‌تر تعمیر می‌شوند.

تعمیر گلکسی اس ۷

 البته این کالبد شکافی نتایج خوبی را نیز دربر داشت؛ اجزای گوشی گلکسی اس ۷ نسبت به گلکسی اس ۶ راحت‌تر جدا شده و به فریم مرکزی متصل نیستند. البته قسمت دشوار هم در ابتدای کار است، یعنی زمانی که گوشی باز می‌شود. تنها راه برای باز کردن و دستیابی به اجزای این گوشی، جدا کردن شیشه پشتی است که برای این کار هم نیاز به گرما خواهید داشت! با این اوصاف بهتر است به جای تعمیر گوشی خود، به فکر گارانتی و بیمه کردن آن باشید.

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 128 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 17:58

به گزار ش قدس آنلاین به نقل از پایگاه شبکه خبری العالم رئیس هیأت مذاکره کننده دولت سوریه در ژنو، سرکردۀ هیأت اعزامی ریاض به مذاکرات را "تروریست" نامید و تآکید کرد که تا وقتی از کارهایش دست بر ندارد و ریشش را نتراشد، مذاکره با شخص "محمد علوش" ممکن نخواهد بود!

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 131 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:46

دلاور بزرگ‌نیا در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به جشنواره توسعه گردشگری روستای ریکنده قائم‌شهر، افزود: هدف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حفظ میراث معنوی است و حمایت از برگزاری جشنواره‌های اینچنینی در دستور کارمان قرار دارد.

وی با بیان اینکه بوم‌گردی و گردشگری روستایی از مسائلی است که در سال‌های اخیر در مازندران مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، اضافه نمود: گردشگران به روستاها و ییلاقات مازندران سفر کرده و از فضای ساده و سنتی روستا همراه با جذابیت‌های طبیعی بهره‌ می‌برند.

مدیرکل گردشگری مازندران با اشاره به اینکه جشنواره توسعه گردشگری روستای ریکنده قائم‌شهر برای معرفی این روستا به گردشگران و همچنین استفاده از فرصت گردشگری این منطقه برگزار می‌شود، یادآور شد: مازندران جذابیت‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی بسیاری در شهر و همچنین در روستاها دارد که می‌توان با تمرکز بر قابلیت‌های فرهنگی و گردشگری، اقدامات موثری در این حوزه انجام داد.

شکر قرمز، محور جشنواره توسعه گردشگری ریکنده

همچنین عضو شورای اسلامی روستای ریکنده قائم‌شهر در این رابطه گفت: شکر سرخ، محصول روستای ریکنده قائم‌شهر بوده و نیشکر را به‌عنوان محور برگزاری جشنواره توسعه گردشگری این روستا مورد توجه قرار دادیم.

عبدالرزاق هدایتی افزود: در حالی که استحصال نیشکر به‌صورت سنتی، می‌تواند گردشگران بسیاری را به این روستا جذب کند اما امروز بیشتر از وسایل صنعتی استفاده کرده و کم‌تر به سراغ وسایل سنتی فرآوری نیشکر می‌روند.

وی با بیان اینکه در کنار توجه به بخش فرهنگی برگزاری این جشنواره، نگاه اقتصادی هم داریم، تصریح کرد: توجه به اقتصاد گردشگری از دیگر مسائلی است که در برگزار این جشنواره مورد نظر است.

هدایتی با اشاره به اینکه این جشنواره امروز شنبه 29 اسفندماه برگزار می‌شود، گفت: جشنواره توسعه گردشگری روستای ریکنده قائم‌شهر ساعت 14 آغاز می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در بخش‌های مختلف این جشنواره شرکت کنند.

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 114 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:46

جعفر محمدنژاد با اشاره به اینکه ترافیک در سه محور مواصلاتی استان مازندران محور کندوان، هراز و سوادکوه سنگین است ، افزود:  ارتفاعات گدوگ جاده فیروزکوه مه‌آلود و میدان دید بسیار کم است و در محور کندوان سیاه‌بیشه به سمت تونل کندوان شاهد ریزش خفیف برف هستیم.

رئیس پلیس راهور مازندران با بیان اینکه هموطنان برای سفر به مازندران از ساعات روز استفاده کنند، تاکید نمود: جاده‌های مواصلاتی مازندران مه‌آلود و لغزنده است و رانندگان احتیاط لازم را داشته باشند.

محمدنژاد یادآور شد: در محور کندوان از سیاه‌بیشه تا شمشک و دیزین شاهد بارش باران و برف هستیم.

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 127 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 16:46

به گزارش قدس آنلاین، آلوارو موراتا، مهاجم اسپانیایی یوونتوس که در سال ۲۰۱۴ از رئال مادرید به یوونتوس پیوست، بندی در قراردادش وجود دارد که رئال مادرید می تواند در سال ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷ او را با ۳۰ میلیون یورو، با توجه به تعداد بازی هایش در یوونتوس بازخرید کند.

اکنون کالچو مرکاتو مدعی شده که رئال مادرید قصد دارد برای به حداقل رساندن مبلغ این انتقال، کریم بنزما، مهاجم پر حاشیه خود را راهی تورین کند. سران یوونتوس به دنبال خرید یک مهاجم سرشناس هستند و ادینسون کاوانی گزینه اول آنهاست اما حقوق بسیار بالای وی کار را برای بیانکونری سخت کرده است.

خرید بنزما نیز چندان برای یوونتوس آسان نیست اما با توجه به حواشی ایجاد شده او در پرونده متیو والبوئنا و اخیرا پرونده قاچاق مواد مخدر، بعید نیست که لوس بلانکوس او را به فروش برساند.

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 118 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:41


قدس آنلاین_ سیدحمیدهاشمی: بازارفرآورده های دامی و آبی مشهد، در اولین ساعات آخرین روزهای پایانی سال شاهداتفاقی جالب وغیر منتظره بود. دکتربهروزخسروی نیا، رئیس شبکه دامپزشکی مشهد به تنهایی درحال بازرسی ورسیدگی به نحوه نگهداری وعرضه فرآورده های گوشتی توسط فروشگاه های عرضه این نوع محصولات بود. وی گفت ۱۴ اکیپ دیگراز بازرسان، درحال نظارت بر ۱۰هزارواحدصنفی فروش فرآورده های دامی وآبی شبکه دامپزشکی درمشهدهستند.


کلید ‫واژه‌های مطلب:

|

|

|

|

|

|

|

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 115 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:41

به گزارش قدس آنلاین، محمد بنا درباره عملکرد ضعیف دارنده هفت مدال طلای جهان و المپیک در رقابت های گزینشی قزاقستان و شکست مقابل حریف ژاپنی در دور نخست، اظهار کرد: سوریان خوب کشتی نگرفت و افتضاح بود. به هیچ وجه انتظار چنین عملکردی را از او نداشتم.

وی ادامه داد: علت این باخت را نمی دانم. شاید روز سوریان نبود، شاید هم به خاطر تغییر ساعت بود اما به هر حال او یک کشتی گیر باتجربه و دارای مدال‌های جهانی است، بنابراین هیچ توجیهی وجود ندارد. 

بنا با تاکید براینکه تقصیر این شکست را بر گردن می گیرد ،در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال عملکرد بد سوریان به دلیل کم کردن وزن اظهار کرد: او همیشه وزن کم می کند. وقتی در 55 کیلوگرم هم کشتی می گرفت بیشتر از این‌ها وزن کم می کرد پس علت این شکست نمی‌تواند وزن کم کردن باشد. 

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، باخت سوریان را یک "شوک" و "موجب ناراحتی همه" توصیف کرد و گفت: مبارزه او گویای همه چیز هست. سوریان کشتی گیر کوچکی نیست و فقط امیدوارم این شکست روی سایر بچه ها اثر نگذارد. 

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 118 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 15:41

یک مدرس حوزه:


مسئول حوزه‌های علمیه خراسان‌ جنوبی، گفت: زوج‌ها باید آموزش ببینند که با هم چطور با محبت رفتار کرده تا زندگی شیرینی را در کنار یکدیگر داشته و تمام ماه‌های زندگی‌شان ماه عسل باشد.

به گزارش قدس آنلاین،حجت‌الاسلام محسن مشرفی در‌ گفت‌وگو باایسنا ، با بیان اینکه «مهم‌ترین علت از هم پاشیدگی خانواده‌ها فقدان آموزش است» گفت: دختر و پسری (زن و شوهری) که می‌خواهند 840 ماه در کنار هم زندگی کنند، باید با این دید به ازدواج و زندگی مشترک نگاه کنند، که ازدواج یک ماه عسل ندارد.
وی با بیان این‌که «840 ماه، 70 سال است» اظهار کرد: ماه عسل در اسلام 840 ماه بوده و زوج‌ها باید آموزش ببینند که با هم چطور با محبت رفتار کنند.مسئول حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی، ادامه داد: همسران با استفاده از آموختن روش‌های زندگی و مهارت پیاده کردن این روش‌ها می‌توانند زندگی شیرین‌تری داشته باشند.
مشرفی با بیان اینکه «همسران باید مهارت‌های همسر‌داری را بیاموزند تا زندگی شادی را تجربه کنند» تصریح کرد: در زندگی فراز و نشیب‌هایی وجود دارد که در صورت همراهی، هر دو می‌توانند این مشکلات را به راحتی پشت سر گذارند.
وی با بیان اینکه «با صبور بودن در زندگی می‌توان بهتر با فرد مقابل صحبت کرده و با حوصله و در شرایط مناسب، او را از چگونگی رفتارش آگاه کنیم» اظهار کرد: زوجین باید مسایل را منطقی و درست بررسی کرده و به جای منافع شخصی، مصالح زندگی مشترک را در نظر بگیرند.
مسئول حوزه‌های علمیه استان خراسان جنوبی، با بیان اینکه «از همسرمان آن‌قدر انتظار داشته باشیم که بتواند به انتظارات ما پاسخ دهد» یادآور شد: درک متقابل موجب ایجاد تفاهم شده و یکدلی را به وجود می‌آورد.
مشرفی با بیان اینکه «ازدواج پیمان همکاری و شریک بودن است» خطاب به زوجین عنوان کرد: به خواسته‌ها و افکار یکدیگر احترام گذاشته و حرمت یکدیگر را نزد خانواده و دوستان حفظ کنید.
وی با بیان اینکه «به ارزش‌های دینی، اخلاقی و خانوادگی پایبند باشیم» یادآور شد: ارزش‌ها از ارکان و ستون‌های اصلی خانواده محسوب شده و مقید بودن به ارزش‌ها موجب دوام و استحکام خانواده می‌شود.
مسئول حوزه‌های علمیه استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: شاد زیستن نیاز به آموزش داشته و امری پیچیده یا غیرممکن نیست، شاد زیستن امری‌ است آسان و ممکن که تنها نیازمند خواستن است.


کلید ‫واژه‌های مطلب:

|

|

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 131 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:37

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازتسنیم ، فکه منطقه ای است با تپه ماهورهای فراوان، خوزستان که یکی از محورهای اصلی تجاوز و حمله ارتش بعث عراق به شمال خوزستان بوده است.
دشمن پس از اشغال فکه میادین مین و موانع فراوانی در این منطقه ایجاد کرد.عملیات والفجر مقدماتی در تاریخ 18 بهمن 61 آغاز شد و به علت لو رفتن عملیات و تجهیزات فراوان دشمن و مسلح بودن زمین منجر به پیروزی و پیشروی نگردید.
شهیدان حسن باقری و مجید بقایی که از فرماندهان بزرگ سپاه بودند قبل از عملیات والفجر مقدماتی در حین شناسایی منطقه فکه شمالی به شهادت رسیدند.محل فعلی زیارتگاه فکه، در عملیات والفجر مقدماتی محل نگه داشتن شهدا و مجروحین لشگر 27 محمد رسول الله (ص) و لشگر 31 عاشورا بوده که در سال 1371 پیکر مطهر 120 تن از ایشان توسط گروهی از همرزمان شهدا کشف گردید.
در سال 72 هنگامی که شهید سید مرتضی آوینی به قصد روایت مظلومیت شهدای قتلگاه فکه عازم این محل بود ، بر اثر برخورد با مین به شهادت رسید.سردار شهید علی محمودوند فرمانده گروه تفحص لشگر 27 محمد رسول الله (ص) نیز در روز عید قربان سال 79 در این منطقه هنگام جستجوی پیکرهای شهدا به شهادت رسید.

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 150 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:37

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، بدون شک انسان باید در امور مهم زندگی مانند ازدواج از خداوند متعال استعانت بطلبد و ائمه اطهار علیهم السلام نیز در احادیث و روایات مختلف، جوانان را به خواندن دعا و نماز برای یافتن همسری مؤمن و شایسته سفارش کرده‌اند.

از این رو مجموعه‌ای از آیات و ادعیه مرتبط با خواستگاری و ازدواج را از منابع اسلامی برای شما کاربران گرامی گردآوری کرده‌ایم:

1- رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا  
سوره فرقان / آیه 74 (این آیه شریفه را همیشه در اوقات مختلف علی الخصوص قنوت نماز و سجده بعد از نماز بخوانید.)

2- حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) فرمودند: هر یک از شما که خواست ازدواج کند باید ابتدا دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت سوره فاتحه الکتاب و سوره یس را بخواند، وقتی که از نماز فارغ شد بعد از حمد و ثنای پروردگار، این گونه بگوید:

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی زَوْجَهً صَالِحَهً وَدُوداً وَلُوداً شَکُوراً قَنُوعاً غَیُوراً إِنْ أَحْسَنْتُ شَکَرَتْ وَ إِنْ أَسَأْتُ غَفَرَتْ وَ إِنْ ذَکَرْتُ اللَّهَ تَعَالَى أَعَانَتْ وَ إِنْ نَسِیتُ ذَکَّرَتْ وَ إِنْ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهَا حَفِظَتْ وَ إِنْ دَخَلْتُ عَلَیْهَا سُرَّتْ وَ إِنْ أَمَرْتُهَا أَطَاعَتْنِی وَ إِنْ أَقْسَمْتُ عَلَیْهَا أَبَرَّتْ قَسَمِی وَ إِنْ غَضِبْتُ عَلَیْهَا أَرْضَتْنِی یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ هَبْ لِی ذَلِکَ فَإِنَّمَا أَسْأَلُکَ وَ لَا أَجِدُ إِلَّا مَا قَسَمْتَ لِی. 

فَمَنْ فَعَلَ ذَلِکَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مَا سَأَلَ ثُمَّ إِذَا زُفَّتْ إِلَیْهِ وَ دَخَلَتْ عَلَیْهِ فَلْیُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ ثُمَّ لْیَمْسَحْ یَدَهُ عَلَى نَاصِیَتِهَا وَ لْیَقُلِ: اللَّهُمَّ بَارِکْ لِی فِی أَهْلِی وَ بَارِکْ لَهَا فِیَّ وَ مَا جَمَعْتَ بَیْنَنَا فَاجْمَعْ بَیْنَنَا فِی خَیْرٍ وَ یُمْنٍ وَ بَرَکَهٍ وَ إِنْ جَعَلْتَهَا فُرْقَهً فَاجْعَلْهَا فُرْقَهً إِلَى خَیْر

ترجمه دعا:
پروردگارا، همسری مهربان و بچه آور و شکرگزار و باغیرت به من عطا کن که اگر به او نیکی کردم شکرگزار باشد، و اگر به او بدی کردم مرا ببخشد، و اگر یاد خدا کردم مرا یاری کند، و اگر خدا را فراموش کردم مرا به یاد خدا بیندازد، و اگر از نزد او خارج شدم (اسرار و اموال و آبروی مرا) حفظ کند، و اگر بر او وارد شدم مرا خوشحال سازد، و اگر او را به کاری امر کردم مرا اطاعت کند، و اگر بر علیه او قسم خوردم (که او کاری را انجام دهد) او (آن کار را انجام داده) و مرا از آن قسم بریءالذمّه کند، و اگر بر او غضب کردم مرا راضی سازد. ای پروردگار صاحب جلال و اکرام، چنین همسری را به من ببخش! پس به درستی که من او را از تو خواسته ام و به من نمی رسد مگر آن چیزی که تو منت می گذاری و عطا می کنی. (بحارالانوار،ج100،ص267)

3-  ابابصیر می‌گوید که امام صادق(ع) به من فرمود: زمانی که یکی از شما می‌خواهد ازدواج کند، چه می‌کند؟ گفتم نمی‌دانم(!)
فرمود: زمانی که همت کرد تا ازدواج کند، پس باید دو رکعت نماز بخواند و خدا را حمد گوید و سپس اینگونه دعا کند:
«اللَّهُمَّ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أَتَزَوَّجَ فَقَدِّرْ لِی مِنَ النِّسَاءِ أَعَفَّهُنَّ فَرْجاً وَ أَحْفَظَهُنَّ لِی فِی نَفْسِهَا وَ فِی مَالِی وَ أَوْسَعَهُنَّ رِزْقاً وَ أَعْظَمَهُنَّ بَرَکَهً وَ قَدِّرْ لِی وَلَداً طَیِّباً تَجْعَلُهُ خَلَفاً صَالِحاً فِی حَیَاتِی وَ بَعْدَ مَمَاتِی»

«خدایا من می‌خواهم ازدواج کنم، برای من از بین زنان، پاکدامن‌ترین آنها را مقدر کن؛ زنی که درباره خود و اموال شوهرش حفیظ‌ترین باشد و رزقش زیادترین و برکتش بزرگ‌ترین باشد و فرزندانی برایم مقدر کن که بازماندگانی صالح برای من باشند در زندگی و پس از وفاتم.» (الکافی3/481 و الفقیه3/394)

4- درباره سوره طه؛ نقل شده که هرکس آن را با خود همراه داشته باشد و نزد کسانی که خواهان تزویج با آنان است برود، به او همسر می‌دهند.

پیغمبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «هر کس سوره (طه) را بنویسد و در پارچه سبزی قرار داده و به خواستگاری برود، خواستگاری اش رد نمی شود و حاجتش برآورده می شود.» (تفسیرالبرهان، ج3، ص696)

امام صادق(ع) فرمودند: «هر کس که خواستگاری ندارد یا به خواستگاریش جواب نمی دهند سوره طه را بنویسد و بشوید و آب آن را بر صورت خود بریزد، خداوند ازدواجش را آسان می‌کند.»

قدسیان...
ما را در سایت قدسیان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار ghodsian بازدید : 138 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 14:37